Medicinsk Yoga

img 2191

Medicinsk yoga kommer direkt ur den Kundaliniyogiska traditionen och innehåller pass och meditationer som testats i svenska forskningsprojekt, bl a på Karolinska Institutet, Danderyds sjukhus, Nora Vårdcentral och Huddinge sjukhus samt i rehabverksamhet på Astra-Zeneca och Investor.

Övningarna är mycket mjuka och kan göras sittande på stol om du behöver. Du lär dig en grundläggande andningsteknik som du har stor användning av i din vardag för att hantera allmän stress, oro och ångest. Varje yogapass innehåller andningsteknik, mjuka yogaövningar, avslappning och meditation. Andetaget och rörelserna som sker i en mycket medveten närvaro hjälper dig att få ro till sinnet med tankar och känslor. Skillnaden från vanlig Kundaliniyoga är att rörelserna sker mycket långsamt och med stort fokus på andetaget och rörelsen, samt att instruktionerna är mer ingående.

Här visas första tillfället för våra yogakurser i denna kategori. Här kan du också anmäla dig till respektive kurs. För anmälan eller frågor kan du också ringa 070-2377894 eller eposta birgitta@yogainstitutet.nu .

Klicka på kursnamnet för att få mer information eller komma vidare till anmälan.

Kommentarer

  • Jag vill börja med att tacka dig för det otroligt fina jobbet du gör. De medicinska yogakurserna jag gått på i höst har varit helt fantastiska och det har hjälpt mig så otroligt mycket. Jag har också fått upp ögonen för och börjat intressera mig för chakra, så det har varit väldigt intressant och givande att du pratat om det på yogalektionerna. Du är en stor inspirationskälla och jag som nybörjare känner att jag har så mycket att lära nu när jag äntligen har hittat rätt. Under hösten har yogan som jag nämnt tidigare hjälpt mig att finna ny energi, min mage har mått mycket bättre (antar att det är för att vi jobbat med matsmältningen så mycket), min ångest och oro har blivit mindre och nu är jag inte sjukskriven längre vilket känns så bra. Yogan har varit en stor hjälp i det hela och jag ser fram emot att fortsätta i vår. Tusen tack för allt du gör och för att du inspirerar så mycket! Du är grym på det du gör! Kram och god jul!
    - Emma Barremyr
  • Tack för ännu ett bra yoga-år. För min del har yogan blivit en god hjälp att hantera MS-besvären. När jag fick diagnosen, primär progressiv MS, 2001 var prognosen inte så bra. Neurologdoktorn sa att det skulle bli gradvis försämring och att jag skulle vara helt sängliggande efter sju år. Jämfört med det så har det ju gått mycket bättre.Det är jag mkt glad för De senaste åren har tillståndet, tack vare yogan, tror jag, varit på en ganska bra nivå.
    - Kjell-Åke Sandberg
  • Jag är väldigt intresserad av att vara med när den medicinska yoga kursen startar!
    - Jennie Ivarsson
  • Yoga mot nattkramp i benen. I flera år har jag haft besvär med nattkramp i benen.Beprövade metoder som tex magnesium/kalcium, vatten, salt har inte hjälpt. De senaste månaderna har jag hemma på kvällen tillämpat en övning som avser att sträcka ut ichiasnerven och musklerna på benens baksida. Nu har jag inte haft någon nattkramp på sex veckor. Tacksamt med mindre störd nattsömn. Gör så här om du vill prova: Stå med raka ben, böj framåt neråt så långt du kan. Andas lugnt. Böj inte knäna.Försök att stå i två minuter. Kan också utföras sittande med raka ben på golvet. Lycka till !
    - Kjell-Åke Sandberg
  • Också denna kursen har varit mycket bra.Både själva övningarna och den goda stämningen med lugn och harmoni. Samt goda råd vad gäller kost, hälsa och levnadssätt. För egen del har jag stor nytta av andnings övningarna som är lugnande. Trots att jag är långsam och saktfärdig, eller kanske just därför, så är det väldigt uppskruvat och högt tempo inombords. Men nu tycker jag att jag har fått som ett verktyg att hantera den inre stressen lite bättre. Ha det riktigt bra !
    - Kjell-Åke
  • Vill bara säga att ett yogapass förändrar hela dagen och att du är en bidragande del. Tycker om att du i samband med olika övningar berättar om allt gott de gör för olika delar av kroppen
    - Ann
  • Ger mig verktyg för att lättare kunna varva ner och stressa av. Mycket bra!
    - Ingela
  • Mycket positivt både psykiskt och fysiskt. Livgivande och hoppgivande.
    - Britt-Marie
  • Bra med repetition av övningar så att det inte blir nytt varje gång. Kursledaren är bra, lugn och pedagogisk. Bra mix av övningar och meditation.
    - Karin
  • Eftersom jag tidigare haft problem med nacke och axlar, är yogaövningar mycket stärkande för mig. Andningstekniken gör mig lugnare och mer kroppsmedveten. Jag har en större kontroll på hur min kropp fungerar.
  • Kursen var bra och lugnande. En ny positiv upplevelse.
    - Carina
  • Jag tycker detta är fantastiskt och jag har inte saknat någonting. Tycker om övningarna, avslappningen och gongen-underbart! Du är bäst-ingen protest! som mina barn skulle uttryckt det. Jag har missat flera gånger men de gånger jag varit här har min rygg varit bättre.
    - Fian
  • Väldigt bra kurs. Kursledaren var tydlig och pedagogisk-mycket bra!
    - Sejida
  • Jag har lärt mig att andas rätt och slappna av bättre. Jag känner att jag har en kropp.
    - Ylva
  • Jag lärde mig att slappna av rätt och andas rätt. Kursledaren var bra på att lära ut.
    - Anette
  • Kursen denna termin har passat mig perfekt genom att vi kört samma pass gång efter gång, vilket gjort att det är lättare med fokus. Det är mycket intressant med de ämnen som tagits upp under yogapasset, till exempel om sorg. Jag tycker det är viktigt med "vägledningen" som kursledaren ger genom yogan.
    - Kerstin
  • Mycket bra kurs!Kan inte få bättre ledare!
    - Maud
  • Mycket skönt och energigivande. Kursen har hjälpt mig tänka mer logiskt och raionellt och motstå gamla mönster och ologiska tankar.
    - Linn
  • Jag är mycket nöjd med kursen och tänker fortsätta.
    - Anita
  • Jag känner mig mycket tillfreds med yogan-vill gärna fortsätta.
    - Annica
  • Skön yoga - lugnt och sansat. Ibland svårt att hänga med när det blir nya rörelser. Passet med de tio grundläggande övningarna tycker jag är skönast.
    - Yogainstituet
  • Måste säga att det har varit fint. Väldigt bra passledning och stor närvaro av Birgitta. Får energi och lugn. Vore glad för sång, att ha det med under vissa pass. Vore nog fint det. TACK! KRAM!
    - Yogainstituet
  • Jag har upplevt den här terminen väldigt positivt. Känner ett större lugn i kroppenoch sinnet. Känneren större utstrålning och positivitet.
    - Marianne
  • BRA! Jag är mycket gladare och lugnare. TACK! TUSEN TACK
    - Christina Wallinder
  • En bra termin.Några övningar har varit svåra - bra med lite övningar somutmanar. Frigörande övningar, bra. Ha bra helger. Hälsa hela gänget.
    - Ester
  • Så skönt och helande för en trött och stressad kropp. Har varit till enorm hjälp på min resa mot välmående.
    - AnnaCarin
  • Tack för i år! Jag tycker yogan är fantastiskt bra för mig. Tyvärr har jag haft problem någonstans i mellangärdet hela hösten - varit på många sorts undersökningar - ännu inte hittat felelt!? Kommer gärna nästa termin om jag bara inte blir sämre. GOD JUL o GOTT NYTT ÅR.
    - Annica
  • Det har känts väldigt bra! Har lättare att gå inåt, att vara med mig i mig. Mår så bra av yogan! Så bra balans av övningar, och vila!
  • Det har varit jättebra som vanligt. En del övningar är svåra för mig, men jag försöker göra så gott jag kan. Gongavslappningarna är så sköna. Bra tid på dagen för yoga. Tack för den här terminen!
  • Alla övningar känns bra och jag har verkligen byggt upp styrka och lugn. Superbra för min Whip-lash skada.
  • Yogapassen mycket bra, kanske lite svåra ibland. Meditationerna medryckande. Kan var något längre i tid vid yogapassen. Att prata i stor grupp ger mycket på grund av att man delges andras frågeställningar och att du förklarar och ger mer "kött" på någon övning. Bra att få ta del av din kunskap.
  • Har haft en rörig höst och missat sex gånger men tagit igen fyra på tisdagar.Blev lite konfliktfullt - vilket pass skulle jag göra hemma? Tycker passen är fantastiska och varierande. Bra med tre gånger med samma. God Jul!
    - Monica
  • Tack för en mkt bra lektion, t.o.m aha-upplevelse i tisd!!! Mina höfter var som nya obrutna & som innan MS-tiden!!! Mina ben fick ny kraft och jag gick med en smidighet utan kryckor utomhus korta sträckor! Men det varade ett dygn så jag behöver nog göra det varje dag för att få känslan jag hade i tisd.
    - Inga-Lill
  • Medicinsk yoga/Yoga mot MS. För mej har yogan blivit en god hjälp mot MS-besvären. Dels de praktiska övningarna med kost och hälsoråd. Men kanske främst andningsövningarna är ett bra verktyg som kan användas för att lugna ner systemet när det som ofta går på högvarv. Kan tillämpas vid många olika tillfällen i vardagen.Till exempel i väntrummet hos doktorn eller tandläkaren. Eller framför TV:n , eller vid sänggåendet. Tack för denna kursen.
    - Kjell-Åke Sandberg
  • Mycket nöjd med kursen! För mig passar daggruppen bäst eftersom jag är sjukskriven. Innehållet= Bra. Kursmaterialet är bra, likaså kursledaren. Jättebra med information om idéerna runt yogan.
    - Carina
  • Kursens tid,upplägg o innehåll har varit bra.Bra kompendie. Har precis läst igenom det. Det är också bra att vi gör samma pass flera gånger i följd så att man lär sig.Även när jag känner av ryggen är jag efter en termin mycket mycket rörligare & smidigare. Härligt!
    - Victoria
  • Jag är nöjd med kursledaren. Man känner sig trygg och omhändertagen. Skönt att få slappna av och känna sig som ny,i en skön bubbla av lugn när man lämnar lokalen.
    - Sanna
  • Kursen var genomgående bra. Mycket bra pedagog,stimulerande med tydliga instruktioner.
    - Bo
  • Mitt syfte med kursen var att komma igång med med yogan efter sjukdom. Vid sidan av träffarna har jag på egen hand tränat yoga 3-4 ggr i veckan. Kursen har varit mycket bra för mig. Tyckte även bra om kursmaterialet och ledaren var mycket bra =)!\r\nDet är alltid lika skönt att komma hit!
    - Eva-Marie
  • Jag tycker kursledaren Birgitta Hedman är mycket bra. Hon är pedagogisk,tydlig och har mycket kunskaper.\r\nJag känner mig \"tillfreds\" med hela mitt liv o min kropp varje gång jag går hem från ett yogapass med Birgitta. Fantastiskt!
    - Annika
  • Kursen har varit bra,givit mig ett användbart instrument för avslappning och mina ryggproblem. Kursledaren har varit mycket bra,tydlig och engagerad. Kursmaterialet var också på en lagom nivå .
    - Annika
  • Kursen har varit mycket bra och inspirerande. Roligt med de olika yoga,meditations och sångavsnitten.Ett bra innehåll. När det gäller kursmaterialet så var det bra att få ex. från varje övningstillfälle. Kursledaren var mycket bra,hade bra beskrivningar och tips. Känner mig lugnare,mer harmonisk. Har sänkt min röstnivå och blivit bättre på att tala inför folk. Även blivit mjukare i kroppen och minskat min ryggsmärta.
    - Gunilla
  • Helt underbart att hitta ett hjälpmedel att må så mycket bättre.Man mår som en ny människa bara att komma till lokalen och gå ner i varv och att lära sig andas rätt samt efter att ha börjat leva efter Birgittas tips att äta och dricka.Man känner sig friskare och framförallt positivare och starkare.
    - Ingalill H
  • Det har blivit så att jag tycker mycket om att komma på yogan. Dels för de praktiska övningarna men också för den goda stämningen och de goda råd och annan visdom som Du förmedlar. Jag brukar göra övningar hemma 3-4 ggr vecka, medvetenheten om andningen har ökat, övar varje dag.
    - Kjell-Åke
  • Jag vill tacka för yogakursen och vill gärna berätta att den varit höjdpunkten i veckan för mig. Yogan gör så stor skillnad och hjälper mig att ta mig ur min utmattningsdepression. Har idag startat dagen med höftrullning, sat kriya och meditationen Ek-Ong-Kar-Ah och kan inte tänka mig något bättre. Vi ses igen nästa vecka då nästa kurs startar.
    - Mari